FANDOM

Grablin

Widok na klasztor i kościół z bramy

58299552

Klasztor Sióstr Anuncjatek w Grąblinie - klasztor Zakonu Najświętszej Maryi Panny (Anuncjatek), położony w Lesie Grąblińskim, niedaleko miejsc objawień Matki Bożej. Jedyny klasztor na terenie gminy Kramsk. Klasztor posiada własny kościół klasztorny.

Historia i wygląd klasztoru Edytuj

25 marca 2009 r., w uroczystość Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie, w kościele pod wezwaniem św. Doroty została odprawiona uroczysta Msza Święta. Głównym celebransem był ks. bp ordynariusz Wiesław Mering. Podczas Mszy zostały przywitane siostry z Zakonu Najświętszej Maryi Panny. Anuncjatki, jak potocznie są nazywane, przyjechały do licheńskiego Sanktuarium z Thiais, we Francji.

Nim siostry przeniosły się do Lichenia, kilkakrotnie odwiedzały licheńskie Sanktuarium. Zakonnice szukały w Polsce miejsca, gdzie mogłyby założyć swój klasztor. Gdy dowiedziały się, że las grąbliński to miejsce objawień, od razu wiedziały, że ich nowy klasztor powinien stać właśnie na tym miejscu. Zabiegi o stałą obecność zakonu kontemplacyjnego w licheńskim Sanktuarium trwały od lat. Obie wspólnoty stałe kontakty nawiązały ze sobą w początkach lat osiemdziesiątych XX wieku. Zaowocowały one wkrótce trwałą współpracą.

Po przyjeździe do Lichenia w marcu 2009 r. cztery siostry dostały do dyspozycji wydzieloną dla nich część Centrum Pomocy Rodzinie i Osobom Uzależnionym, w której mieszkały półtora roku. Skupiały się tam głównie na modlitwie, poznawaniu polskiej duchowości, tradycji oraz nauce języka polskiego. W tym czasie trwały prace budowlane przy powstawaniu pierwszego w Polsce klasztoru anuncjatek. Budowa klasztoru dla sióstr rozpoczęła się 27 maja 2009 r. Plac budowy przypominał wojskowy poligon. Po ulewnych deszczach wykarczowana polana zamieniła się w błotniste bajoro. Po modlitwie za pomyślność dzieła i bezpieczeństwo budowniczych, uzbrojeni w szpadle i kaski księża marianie oraz siostry anuncjatki wykopali pierwsze łopaty ziemi. Kompleks klasztorny składa się z niewielkiego kościoła z odrębnym chórem dla mniszek i zabudowań przeznaczonych na część mieszkalną. Kościół jest otwarty dla pielgrzymów. Mieści się w nim 300 osób, w ławkach zaś 150. Sam klasztor jest budynkiem trzykondygnacyjnym z piwnicą i poddaszem, podzielonym na część klauzurową i gościnną. Siostry liczą na powołania. Przygotowanych jest dla nich 20 pokoi na piętrze i poddaszu. W klasztorze poza klauzurą jest też kilkanaście pokoi dla gości, którzy chcieliby w skupieniu odprawić swoje rekolekcje.

W klasztorze, obok kościoła znajduje się sklep z pamiątkami.

Adres:
Grąblin 115
Strona WWW:
http://www.lichen.pl/pl/137/anuncjatki

Kościoły, kaplice i klasztory Gminy Kramsk

Kościoły Kościół św. Stanisława BM w KramskuKościół Matki Bożej Dziesięciu Cnót Ewangelicznych w Grąblinie
Kaplice Kaplica w BilczewieKaplica w GrąblinieKaplica w Helenowie DrugimKaplica w Izabelinie
Klasztory Klasztor Sióstr Anuncjatek w Grąblinie