FANDOM

Sołectwo Anielew
Anielew
Widok na Anielew i elektrownię w Koninie o zachodzie słońca
Gmina Kramsk
Liczba wsi 1
Liczba ludności 88
Siedziba Anielew
Sołtys Piotr Michalski
Okręg wyborczy 9
Mapa (sołectwo oznaczone nr. 1)
Podział administracyjny gminy Kramsk

Sołectwo Anielew - drugie najmniejsze ludnościowo sołectwo w gminie Kramsk.

Historia Edytuj

Miejscowość jeszcze do niedawna skazana na zagładę. Dziewięćdziesiąt mieszkańców miało to nieszczęście, że ich wieś znajdowała się na północny-wschód od nieistniejącej już dzisiaj konińskiej huty aluminium. To w tym kierunku przez ponad ćwierć wieku wydmuchiwanych było najwięcej szkodliwych wyziewów produkcyjnych, głównie fluoru, związków metali ciężkich i wodorotlenków. Teren uznawano za tak skażony, że zabroniono mieszkańcom budowania czegokolwiek. Poziom emisji szkodliwych substancji zdecydowanie przekraczał dopuszczalne wielkości, zagrażając fizycznie egzystencji mieszkańców. Na popadających w ruinę gospodarstwach zostawali starsi. Na początku lat 90-tych huta rozpoczęła modernizację elektrolizy. Zmieniono technologię wytopu aluminium, zainstalowano urządzenia wychwytujące fluor i inne szkodliwe substancje. To właśnie wtedy pojawiła się szansa odbudowy wsi. W Anielewie mieszka dzisiaj 88 osób.

Po zniesieniu strefy ochronnej "Rejonu przemysłowego miasta Konina", 27 lutego 1997 roku Anielew "awansuje" do roli sołectwa. Rok później zmieniony został plan przestrzennego zagospodarowania gminy. Pozwolono mieszkańcom na odbudowę infrastruktury. Rolnicy otrzymali indywidualne odszkodowania. Zaczęła się mozolna odbudowa, chociaż pytanie: jak bardzo skażona jest gleba i czy plony na niej uzyskiwane są zdrowe, nadal pozostaje bez odpowiedzi. Symbolem trwania w Anielewie jest zaliczona do pomników przyrody trzystuletnia lipa szerokolistna. Mieszkańcy mówią, że jeśli ona oparła się ekspansji przemysłowej, to i oni dadzą sobie radę. Na początek zmodernizowali szkołę podstawową, do której uczęszcza około 100 dzieci i która jest dzisiaj "wizytówką" gminy.

Wsie Edytuj

Miejscowości sołectwa na mapieEdytuj

Sąsiednie sołectwa Edytuj

Sołtysi Edytuj

Osobny artykuł: Sołtysi sołectwa Anielew

Mapa sołectwa Edytuj