FANDOM

Sołectwo Brzózki
Brzozki
Pasieki w Brzózkach, a za nimi lasy łęgowe
Gmina Kramsk
Liczba wsi 4
Liczba ludności 230
Siedziba Chmielnik
Sołtys Marianna Rubczewska
Okręg wyborczy 7
Mapa (sołectwo oznaczone nr. 26)
Podział administracyjny gminy Kramsk

Sołectwo Brzózki - jedno z 30 sołectw gminy Kramsk. Żeby tam dojechać, trzeba z Kramska kierować się na południowy wschód. Za Brzózkami droga dochodzi do torów linii kolejowej Poznań - Warszawa. Nazwa sołectwa pochodzi od wsi Brzózki, lecz jego siedziba znajduje się w Chmielniku.

Historia Edytuj

Skąd wzięła się nazwa Brzózki? Zdaniem byłego sołtysa Kazimierza Iwaniaka na takich glebach, jak w tej wsi, nic nie rośnie poza brzózkami. Mimo to w sołectwie mieszka 230 osób. Zajmują się głównie rolnictwem, trudniąc się typowymi uprawami zboża i ziemniaków. Wielu zajmuje się uprawą ziół. Te uprawy są specjalnością gminy. Niedaleko Brzózek, w miejscowości Chmielnik, swoją siedzibę ma filia Poznańskich Zakładów Zielarskich "Herbapol" w Poznaniu. To najbardziej pachnący zakład w całej gminie. Firma prowadzi kontraktację i skup ziół z terenu całej wschodniej Wielkopolski. Życie kulturalne sołectwa obraca się wokół działań Koła Gospodyń Wiejskich, które w Winnicy, wsi należącej do sołectwa, założyło zespół śpiewaczy "Winniczanki". Animatorami zespołu są instruktorzy z Gminnego Ośrodka Kultury w Kramsku, którzy dobierają repertur i szkolą śpiew.

Wsie Edytuj

Wsie sołectwa na mapie Edytuj

Sąsiednie sołectwa Edytuj

Sołtysi Edytuj

Osobny artykuł: Sołtysi sołectwa Brzózki