FANDOM

Sołectwo Helenów Drugi
Helenow2
Kaplica w Helenowie Drugim
Gmina Kramsk
Liczba wsi 3
Liczba ludności ok. 500
Siedziba Helenów Drugi
Sołtys Wiesława Krawiec
Okręg wyborczy 10
Mapa (sołectwo oznaczone nr. 7)
Podział administracyjny gminy Kramsk

Sołectwo Helenów Drugi - jedno z 30 sołectw gminy Kramsk.

Historia i opis sołęctwaEdytuj

Sołectwo przylega bezpośrednio do miejscowości Stary Licheń, gdzie znajduje się największy kościół w Polsce. Wielu helenowian było zatrudnionych przy jej budowie. Tu miała także siedzibę największa w gminie firma budowlana należąca do Stanisława Maliny (firma upadła w 2013 r.), oraz znajduje się Produkcja Materiałów Budowlanych Władysława Tomaszewskiego. Sołecką społeczność tworzy 498 mieszkańców. Władzę sołecką jeszcze niedawno sprawował najstarszy sołtys w gminie Marian Szczepankiewicz. Od ostatnich wyborów funkcję tę pełni Wiesława Krawiec. Centralne miejsce we wsi zajmuje sześcioklasowa Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Trzcińskiego. W budynku szkoły działa też oddział przedszkolny dla sześciolatków. Lata dziewięćdziesiąte były dla szkoły szczęśliwe - doczekała się generalnej modernizacji: wybudowano olejową kotłownię i nowoczesne sanitariaty. Tutaj także działa, powstały w 1980 roku, znany nie tylko w gminie, ale i w całym kraju zespół ludowy "Wielkopolanki", który zasłynął z wykonywania pieśni charakterystycznych dla regionu Kujaw Borowych. Zespół jest laureatem wielu konkursów i przeglądów folklorystycznych. W swym dorobku posiada nagrodę ministra kultury i sztuki, którą otrzymał w 1996 roku.  W 1998 roku, w Studio SIGMA Tv, zrealizował swoje pierwsze nagranie studyjne (www.gokramsk.pl/zespoly.htm). We wsi działa, licząca 46 członków jednostka OSP oraz Klub Sportowy "Błękitni Helenów", sponsorowany przez Grzegorza i Zbigniewa Wróblów.

WsieEdytuj

Wsie sołectwa na mapie Edytuj

Sąsiednie sołectwaEdytuj

SołtysiEdytuj

Osobny artykuł: Sołtysi sołectwa Helenów Drugi