FANDOM

Sołectwo Rudzica
Rudzica
Gmina Kramsk
Liczba wsi 4
Liczba ludności ok. 640
Siedziba Rudzica
Sołtys Tomasz Pecelerowicz
Okręg wyborczy 11
Mapa (sołectwo oznaczone nr. 2)
Podział administracyjny gminy Kramsk

Sołectwo Rudzica - jedno z 30 sołectw gminy Kramsk. Trzecie najludniejsze sołectwo gminy.

Historia i opis sołectwa Edytuj

Rudzica to miejsce szczególne na mapie gminy, głównie z trzech powodów: Tragicznych wydarzeń w czasie II wojny światowej, degradacji spowodowanej wpływami przemysłowymi oraz wspaniałych warunków przyrodniczych.

W lesie między Niesłuszem (dzielnica Konina), a Rudzicą hitlerowcy jesienią 1941 roku zamordowali około 1500 Żydów. Zwieziono ich tu z gett w Rzgowie i Grodźcu. Wiele wskazuje, że w miejscowych lasach hitlerowcy "ćwiczyli" sposoby masowego uśmiercania Żydów jeszcze przed uruchomieniem ośrodka zagłady w Chelmnie nad Nerem.

Walorem Rudzicy są lasy w których chętnie wypoczywają mieszkańcy Konina. Natrafić w nich można również na ciekawostki przyrodnicze, jak choćby niezwykłych rozmiarów głaz narzutowy - "Olbrzym Anielewski". Wydarzeniem było zagnieżdżenie się tutaj w 1997 roku pary niezwykle rzadkiego orła bielika. Gniazdujące ptaki co roku odchowują jedno pisklę. Opiekę nad orłami sprawuje Nadleśnictwo Konin, które wydzieliło pas ochronny wokół gniazda. Wieś "złapała wiatr w żagle" w połowie lat dziewięćdziesiątych, gdy huta zmodernizowała się. Podobnie jak Anielew wchodziła kiedyś w skład strefy ochronnej huty co w znacznym stopniu ograniczało jej możliwości rozwoju. Położenie blisko Konina, dobra i wygodna droga asfaltowa, spowodowały, że przybywa tu mieszkańców i pięknych, nowych domów. Jest kilka gospodarstw rolnych, sklep, przystanek komunikacji miejskiej. Mieszkańcy wybudowali świetlicę wiejską "Strażak". Siłą napędową jest jednostka OSP i sołtys Tomasz Pecelerowicz. W całym sołectwie mieszka ok. 640 mieszkańców.

Wsie Edytuj

Sąsiednie sołectwa Edytuj

Sołtysi Edytuj

Osobny artykuł: Sołtysi sołectwa Rudzica.